NTP-HHTDK-20-0056
A program címe: Hazai Tudományos Diákköri műhelyek támogatására
A projekt címe: Multidiszciplináris gondolkodás fejlesztése a tudományos diákköri tehetséggondozásban
A projekt időszaka: 2020. július 1. - 2021. december 31.
A pályázat azonosítója: NTP-HHTDK-20-0056
A tehetséggondozó program a TDK hallgatókat elméleti/gyakorlati képzéssel, a 35. OTDK-ra történő felkészítéssel, a XVIII. OFKD és a 36. OTDK részvételre jogosultságot adó helyi TDK-k szervezésével, egyéb konferencia részvételek támogatásával segítette.
A projektben 2 kötelezően megvalósítandó program szerepelt, amelyek közül a legnagyobb hangsúlyt az egyéni/kollektív tudományos kutatás, felkészítés, valamint a szakmai fórumokon történő prezentáció kapta, amelybe a PTE TTK mintegy 90 TDK hallgatóját és 6 középiskolás diákot vontunk be. Ennek eredményeként a tehetséggondozási programban a 35. OTDK-ra összesen 65 TDK dolgozat készült el és nevezett az országos fordulóra. A Biológiai szekcióban 15 dolgozatot mutattak be a hallgatók. Két pályamunka volt kétszerzős, így ebben a szekcióban 17 PTE TTK hallgató szerepelt. A FiFöMa Szekcióban karunk hallgatói 9 pályamunkát prezentáltak, melyek közül egy munka a Fizikai Intézetet, míg 8 dolgozat a Földtudomány és Földrajzi Intézet diákköri műhelyeit képviselte. A Kémiai és Vegyipari Szekcióban 6 hallgató vett részt, valamennyi dolgozat egyszerzős volt, melyek a szekció több különböző tagozatában kerültek bemutatásra. A kar 3 hallgatója önálló dolgozattal vett részt a Tanulás- és Tanításmódszertani – Tudástechnológiai Szekcióban. Végül karunk 31 dolgozattal szerepelt a Testnevelés és Sporttudományi Szekcióban. Jelen pályázati beszámoló az országos fordulók dokumentációit tartalmazza, melyekre a karról 71 fő 65 OTDK dolgozattal regisztrált. A pályamunkák közül 8 első, 4 második, illetve 8 harmadik helyezést nyert el, míg 7 dolgozat kapott különdíjat, így a regisztrált dolgozatok 42%-a kapott elismerést.
A programban az elméleti és gyakorlati tudás fejlesztése minden képviselt tudományos szakterületen folytatott diákköri kutatásokkal valósult meg. A teljes kari diákköri hallgatói réteget célzó, „A multidiszciplináris megközelítés jelentősége a természettudományi kutatásokban” címmel szabadon választható 20 órás tömbösített szemináriumi kurzust szerveztünk. A kurzus a 2021-2022-es tanév őszi szemeszterének elején már jelenléti szemináriumi foglalkozásokkal tudtuk megvalósítani. A PTE TTK 10 professzora saját kutatási témái alapján mutatta be a multidiszciplináris kutatások jelentőségét.
A B programban a Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziuma 6 diákját vontuk be a már több mint 17 éves múlttal és közös munkával jellemzett, mentor-szaktanár-diák együttműködésen alapuló középiskolás tehetséggondozásba. Az együttműködés egyik pillére a gimnáziumban folyó tehetséggondozás, amely kiscsoportos foglalkozások keretében valósult meg. A másik pillért az egyetemi TDK kutatócsoportokkal történő együttműködés adta, amely során bővítettük a diákok szakmai tudását, fejlesztettük a tudományos prezentációk elkészítésének elméleti és gyakorlati praktikáit, a szakmai nyelv alkalmazásával a tudományos előadásmód és kommunikáció készségeit.